Content management för hemsidor

22 maj

Content management för hemsidor

Många har nog hört talas om begreppet ”content management” men vet kanske inte exakt vad det innebär. ”Content management” är engelska och brukar översättas ungefär ”hantering av innehåll”. Termen ”innehåll” kan verka lite vag men när det handlar om internet och olika web-sidor så brukar ”innehåll” i allmänhet referera till det innehåll som finns på olika hemsidor. ”Content management” handlar alltså om hur hanteringen på olika hemsidor skrivs, hanteras, uppdateras, ändras och uppdateras. Det kan röra sig om skrivet innehåll men också om foton och rörliga bilder. 

Hur bedrivs content management? 

Att vara chef för content mangament på en hemsida innebär stort ansvar. Det finns många olika råd om hur man lockar besökare till sin hemsida och hur man får dem att stanna. Driver man en e-butik måste man ta redan på vad det är som får användare och kunder att beställa produkter från just min sida. Konkurrensen om kunderna är hård och det finns många olika web-sidor att välja mellan. Det gäller att få innehållet på hemsidan att stå ut och att vara unikt jämfört med andra sidor. Språket måste vara välformulerat utan stavfel och det ska vara enkelt att hitta den information man behöver. ”Enkelhet” är ett ledord i alla sammanhang, på engelska brukar man prata om ”usability”. 

Vad är viktigt inom content management? 

Det finns många olika aspekter som är viktiga inom content management och här ska vi gå igenom de viktigaste. När man skriver innehåll för hemsidor så måste man ha i åtanke vem man skriver för, hur ser målgruppen ut? Man måste också ta hänsyn till Google när man arbetar med content management. Eftersom Google är den i särklass största sökmotorn så är det så viktigt att Google hittar min sida och att den blir väl synlig i sökmotorn, helst på första sidan. 

Content management och sökoptimering 

Ett annat begrepp inom online-världen är SEO, ”Search Engine Optimisation”. SEO är en term som ofta används tillsammans med ”content management”. På svenska brukar man prata om SEO eller ”sökmotoroptimering”. Sökmotoroptimering innebär att man tar hänsyn till sökmotorer när man skriver och redigerar content för hemsidor. Om sökmotorerna inte hittar min sida riskerar många användare att inte hitta den. När man jobbar med content management gäller det att man bygger upp sidan på ett sådant sätt att det blir enkelt för olika sökmotorer att hitta min webbplats. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *